Інтелектуально-розважальна гра на мовознавчу
тему
А МИ ЦЕ ВИВЧАЛИ!
Гра – основний елемент нашого
життя.
Невідомий автор
Мета гри: у цікавій розважальній формі нагадати
мовознавчі терміни, правила на вивчені
теми, позмагатися у розв’язуванні чайнвордів та ребусів, показати свої знання правил орфографії та пунктуації, уміння щодо
редагування та складання речень на задану тему;
розвивати
уважність, швидкість мислення, логічність думки; прищеплювати почуття
командного духу; зацікавлення рідною мовою.
Обладнання: заготовки питань мовознавчого характеру на три команди – по 10 на
кожну; ребуси, чайнворд, речення для редагування і з допущеними орфографічними
та пунктуаційними помилками; можна використати комп’ютер і проектор, щоб
демонструвати деякі завдання на екран.
Форма проведення: інтелектуально-розважальна гра (з часом питання можна міняти для
наступної гри; рекомендовано проводити у 5-8 і 10 кл.)
Умови гри
Із паралельних класів вибираються
команди по п’ять учасників у кожній (можна сформувати дві команди на базі
одного класу), команди обирають собі капітана і назву, яка була б пов’язана із мовознавством.
Проводиться гра у кабінеті української мови та літератури.
Заздалегідь повідомляється
учасників про завдання, які будуть у
грі:
ü розгадати чайнворд –
ланцюжком; 1 слово – 0,5 бала
ü ввести подані три
фразеологізми у одне речення; 3, 2, 1 бали.
ü конкурс капітанів – 10 запитань
із курсу української мови; 1 питання –
0,5 бала
ü антисуржик – відредагувати
по три речення; 2 + 2 + 1
ü назвати по черзі
прислів’я, у яких є власні назви; по 0,5 бала за прислів’я
ü у поданих командам
реченнях розставити розділові знаки; 1 бал за виправлену помилку
ü розшифрувати ребус на
тему мови чи української літератури; 7 балів
Для ефективного проведення гри можна взяти у помічники
вчителя української мови та літератури або заздалегідь підготовлених
старшокласників.
Вступне слово учителя.
Шановні учасники нашої
інтелектуально-розважальної гри, глядачі й уболівальники, дорогі колеги. Зараз
ми у легкій розважальній формі позмагаємося на краще знання рідної української
мови. І наше завдання не стільки виявити переможця у цій грі, як показати, що
рідну мову можна вивчати і в такій формі; що це не просто один із шкільних
предметів, а прекрасний засіб, щоб показати свої вміння.
Прошу команди зайняти місця.
Капітани оголосіть назви команд
(до речі, можна дати командам хвилину, щоб вони відразу придумали собі назву).
Учитель оголошує порядок завдань
і кількість балів за виконання (якщо є можливість, можна вивісити на дошці
завдання і кількість балів).
Завдання №1. ЧАЙНВОРД.
Вивішується заготовка чайнворд
(або малюється на класній дошці), вказуються тільки цифри і клітки. Команди по черзі називають
відповіді, а помічник вписує у клітки слова. Якщо немає відповіді, то слово
пропускається, поки команди не пройдуть весь чайнворд. Якщо на другому колі
команда не розгадує своє слово, то цей шанс отримує наступна, і так дальше.
Звичайно, виграє той, хто найбільше слів відгадав.
1- самостійна письмова робота
учня на задану тему (твір). 2- частина або група займенників чи прикметників,
які мають спільні ознаки (розряд). 3- частина мови (дієслово). 4- місце у
слові, де можна допустити помилку (орфограма). 5- безглуздий набір слів чи
букв, нісенітниця (абракадабра). 6- виконавець ролей у п’єсі чи фільмі (актор).
7- зашифрований вираз у вигляді малюнків, знаків, нот (ребус). 8- частина
речення (слово). 9- другорядний член речення, питання – який? (означення). 10- частина
п’єси, коли певний час не міняються актори (ява). 11- той, хто написав твір,
картину, музику (автор). 12- рівномірне чергування звуків у рядку вірша чи
пісні (ритм). 13- здатність говорити (мова). 14- слово, протилежне за значенням
(антонім). 15- вірування стародавніх народів про богів, героїв, світ (міф). 16-
група, розряд, частина дієслова (форма). 17- перерва у виставі (антракт). 18-
розділовий знак (тире). 19- художнє означення (епітет). 20- те, про що
розповідається у творі (тема). 21- сукупність букв, розміщених у певному
порядку (алфавіт). 22- написаний чи надрукований авторський твір (текст). 23-
вірш, який складається з трьох частин, об’єднаних спільною темою (триптих). 24-
лінія, якою підкреслюється означення (хвиляста). 25- частина тексту (абзац).
26- дослівний фрагмент із іншого твору (цитата). 27- застаріле слово (архаїзм).
28- довге висловлювання однієї особи (монолог). 29- доброзичливе висміювання
вад характеру людини (гумор). 30- висловлювання однієї із осіб у діалозі
(репліка). 31- власноручний рукописний текст твору чи підпис (автограф). 32-
стійке сполучення слів, часто дуже переосмислене (фразеологізм). 33- слово, яке
вставним ніколи не буває (майже). 34- завершальна частина композиції твору, у
якій розповідається про долю героїв (епілог). 35- величальна пісня на честь
держави чи героя (гімн). 36- нове слово (неологізм).
Завдання №2. ФРАЗЕОЛОГІЗМИ.
Подані три фразеологізми ввести у
одне речення. Чиє речення виявиться найбільш змістовним, той і перемагає.
Для 1-ї команди: як курка лапою, ні риба ні м’ясо,
крокодилячі сльози.
Для 2-ї команди: ноги на плечі, нюні розпускати, кишки марша
грають.
Для 3-ї команди: п’яте колесо до воза, прямо в десятку, бути
на сьомому небі.
Завдання №3. КАПІТАНИ.
Капітани повинні відповісти без
роздумів на 10 питань ведучого, можлива одна поправка. Виграє той, хто менше
часу затратив і дав відповідь на більше запитань.
Перший капітан.
1- член речення, що
підкреслюється хвилястою (означення).
2- до якої частини мови належить
слово – п’ятірка (іменник).
3- назвіть стан дієприкметника –
знайдена (пасивний).
4- ніч-день, вгору-вниз,
гарна-погана – це… (антоніми).
5- назвіть рід іменника – кенгуру
(чоловічий).
6- фіолетовий – це якісний,
відносний чи присвійний прикметник (якісний).
7- яким членом речення виступає
дієприслівниковий зворот (обставина).
8- назвіть бодай один числівник,
що має рід (нуль, один, тисяча, мільйон, мільярд, гугол).
9- до якої відміни належить
іменник – вечір (друга).
10- частина мови, що відповідає
на питання – як? де? коли? (прислівник).
Другий капітан.
1- дієприкметниковий зворот у
реченні виступає (означенням).
2- рід іменника УНР (жіночий).
3- член речення, що
підкреслюється штрихпунктирною (обставина).
4- лелека, бусол, чорногуз – це…
(синоніми).
5- назвіть форму дієслова –
світає (безособове).
6- яка частина мови має значення,
але не відповідає на питання (вигук).
7- У класі чисто. – Це речення
поширене чи непоширене (поширене).
8- який час мають дієприслівники
(минулий і теперішній).
9- вовча натура – прикметник якісний, відносний чи присвійний
(якісний).
10- який займенник не має
називного відмінка (себе).
Третій капітан.
1- член речення, який
підкреслюється штриховою (додаток).
2- інфінітив, дієприслівник,
дієприкметник – це… (форми дієслова).
3- до якої відміни належить
іменник – лошатко (друга).
4- якого розряду займенник – нами
(особовий – ми).
5- від яких прислівників можна
утворити ступені порівняння (способу дії).
6- рід іменника – сомбреро (
середній).
7- спільна частина споріднених
слів – це (корінь).
8- що таке постфікс (суфікс після
закінчення).
9- як пишеться слово –
по-українськи (через дефіс).
10- утворіть по батькові від
імені Кузьма (Кузьмич).
Завдання №4. АНТИСУРЖИК.
Командам видається записані три
речення, які вони повинні відредагувати.
Команда №1.
1. Крижовнік має гострі
шипи. (Аґрус має гострі колючки). 2 б.
2. Я не получаю газет уже дві
неділі. (Я не отримую газет уже два
тижні). 2 б.
3. Прочитайте, там все
напечатано. (Прочитайте, там все
надруковано). 1 б.
Команда №2.
1. Бояришнік – це найбільш
лікувальний кущ на даному участку. (Глід
– це найбільш лікувальний кущ на цій ділянці).
2 б.
2. У цій столовій навіть стакани
брудні. (У цій їдальні навіть склянки
брудні). 2 б.
3. А сливочне масло у вас є? (А вершкове масло у вас є?) 1 б.
Команда №3.
1. Можжевельнік само краще росте на кам’янистих ґрунтах. (Ялівець найкраще росте на кам’янистих
ґрунтах). 2 б.
2. Скільки за цю корзину
клубніки? (Скільки за цей кошик
полуниці?) 2 б.
3. Куди поділася ваша
почтальйон? (Куди поділась ваша
листоноша?) 1 б.
Завдання №5. ПРИСЛІВ’Я
і ПРИКАЗКИ.
По черзі команди називають
прислів’я чи приказки (можуть бути афоризми), у яких є власні назви – імена
людей, міста, річки, держави…
Наприклад:
Сиди, Векло, ще не смеркло. Говорив Мирон рябої кобили
сон. Який Сава, така й слава. Язик і до Києва доведе. Бачив Крим, і Рим, і
мідні труби. Всі дороги ведуть до Рима. Хто про Хому, а хто про Ярему. Масти
Федя медом, а Федь усе Федем. Шукає Хима Юхима, а Юхим біля неї. Купив Хома
хорта, а Ярема чорта. Видно, що Гапка млинці пекла, бо й ворота у тісті.
Вискочив, як Пилип з конопель! Про мене, Семене, аби я Іван. Підеш туди, де
Макар телят не ганяв! Казала Настя, як удасться. На городі бузина, а в Києві
дядько. За царя Панька, як була земля тонка. За царя Гороха, як було землі
трохи. Що вільно панові, те невільно Йванові. З Богом, Парасю, як люди
трапляються. Погано, як Іван плахту носить, а Настя булаву. На людях Ілля, а
дома свиня. Вийшов сухим із води Юхим. Спить, а Химині кури бачить…
Завдання № 6. ПРАВОПИС.
Кожній команді дається одні й ті
ж речення, у яких є орфографічні та пунктуаційні помилки. Завдання командам: за
певний час (наприклад – 3 хвилини) виправити помилки і записати речення
правильно. Перемагає кращий знавець правопису.
До втечі готувалися довго, і рительно заощадили харчів
полагодили одях та взуття роздобули дві теплі кошми для спання на снігу
насушили труту щоб викресати вогню вибрали в табуні який доглядали най
витриваліших коней і однієї ночі коли захурделила буремна віхола рушили в
дорогу. Сніг відразу замів їхні сліди і ніким не помічені вони промчали понад
берегом ріки а під ранок по льоду перемахнули на тої бік. Там, у лузі, попасли
коней що як і їхні дикі родичі – тарпани були призвичаїні всю зиму добувати
собі корм зпід снігу розгрібаючі його копитами трохи самі задрімали в заметі
закутавшись по половецьки в кошму а потім знову рушили в путь.
В. Малик „Черлені
щити”
Завдання №7. РЕБУС.
Одночасно вивішуються три
ребуси. Можна жеребкуванням визначити, який ребус команди розгадуватимуть. Визначається
час – наприклад, три хвилини для обговорення.
Ребус 1. Хто рано посіє,
той рано й пожне.
Ребус 2. Моя зірко,
служить панам гірко. Ребус
3. Сам у неволі, а мрії на
волі.
У ребусі №2 можна підказати, що
намальовані колоски-це жито(кожен може собі підібрати ребуси на свій самк і
знання дітей або взагалі їх замінити чимось іншим).
Підведення підсумків гри.
Сподіваємось, що ця гра принесла
задоволення як учасникам, так і глядачам. Ви побачили, що мову можна вивчати і
жартома, і в ігровій та розважальній формі – головне, щоб ми любили її,
спілкувалися нею, вивчали, збагачували і примножували, щоб могли передати
українську мову своїм дітям, як це передали для нас батьки, діди і прадіди наші.
Немає коментарів:
Дописати коментар